STATUT FUNDACJI
STATUT FUNDACJI
NA RZECZ WSPIERANIA SPRAWNEGO I SKUTECZNEGO ZARZĄDZANIA PAŃSTWEM PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ
imienia profesora Witolda Kieżuna dr h.c.
NA RZECZ WSPIERANIA SPRAWNEGO I SKUTECZNEGO ZARZĄDZANIA PAŃSTWEM PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ
imienia profesora Witolda Kieżuna dr h.c.
Motto fundacji
„Rozwój społeczno-gospodarczy społeczeństw, rezultatem zarządzania” - Peter F. Drucker - współtwórca sukcesów gospodarczych Stanów Zjednoczonych i Japonii, tak bardzo potrzebnych Polsce.
Nauka o zarządzaniu jej dyrektywy praktyczne mogą współprzyczynić się do użytecznego organizowania:
- Mocarstwa nad Wisłą prognoza na XXI wiek- George Friedman
- Dobrego państwa - Witold Kieżun
- Państwa ze znakiem jakości-Piotr Winczorek
- Polskiej drugiej Japonii- Lech Wałęsa
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Prof. ndzw. dr n.org i zarz. Stanisław Duchniewicz zwany dalej „Fundatorem”, ustanawia aktem notarialnym z dnia 4 września 2014 roku, sporządzonym w Kancelarii Notarialnej Katarzyna Towarek i Tomasz Kotuszewski Spółka Partnerska w Warszawie przed notariuszem Katarzyną Towarek, Fundację o nazwie: Fundacja Na Rzecz Wspierania Sprawnego I Skutecznego Zarządzania Państwem Przez Administrację Publiczną imienia profesora Witolda Kieżuna dr h.c., zwaną w dalszej treści statutu „Fundacją”.
Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. 1991, Nr 46, poz.203 ze zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Fundacji jest Otwock.§ 3
Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.§ 4
- Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister edukacji narodowej
§ 5
Fundacja może tworzyć oddziały, filie a także przystępować do spółek i innych fundacji. Organizować wszelkie formy edukacyjne w tym; konferencje, seminaria, szkolenia, uczelnie różnych stopni.§ 6
Fundacja nie działa w celu osiągania zysku. Osiągany dochód przeznaczony będzie na realizację celów statutowych Fundacji.§ 7
Fundacja może ustanawiać nagrody i wyróżnienia oraz przyznawać je osobom fizycznymi prawnym zasłużonym dla Fundacji.
§ 8
Fundacja posługuje się okrągłą pieczęcią z wizerunkiem C S i napisem w otoku : „Fundacja Na Rzecz Wspierania Sprawnego I Skutecznego Zarządzania Państwem Przez Administrację Publiczną imienia profesora Witolda Kieżuna dr h.c.”ROZDZIAŁ II
DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA
§ 9
Celem Fundacji jest:
DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA
§ 9
- Analiza światowych osiągnięć nauki o zarządzaniu ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wzorców i dobrych praktyk zarządzania państwem przez administrację publiczną,
- Upowszechnianie wzorców i dobrych praktyk zarządzania państwem przez administrację publiczną szczególnie w obszarze sprawnego i skutecznego zarządzania państwem,
- Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
- Działalność na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego,
- Działalność na rzecz upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.
§ 10
Cele statutowe realizowane są m.in. poprzez doradztwo w zakresie określonym w § 9 Statutu,w szczególności zaś profesjonalna pomoc:
- w projektowaniu programów rozwoju społeczno-gospodarczego państwa na poziomie administracji politycznej czyli partii legalnie działających w państwie;
- przekładaniu programu społeczno-gospodarczego wybranego przez ludność podczas wyborów powszechnych przez sejm, senat (przedstawiciele narodu) z udziałem rządu na plan społeczno-gospodarczego rozwoju państwa czyli plan strategiczny mówiąc językiem nauki
o zarządzaniu; - opracowywaniu planów operacyjnych rocznych dla rządowej struktury wykonawczej ( władza wykonawcza – rząd) i samorządowej) na podstawie planu strategicznego ustalonego przez władzę ustawodawczą. W tym ustalenie planów operacyjnych poszczególnych resortów
i branż na podstawie rocznego planu operacyjnego; - organizowaniu, ustalaniu sprawnych struktur organizacyjnych administracji publicznej państwa opartych na wzorcach nauki o zarządzaniu i dobrych praktykach zarządzania innych państw (struktury organizacyjne władzy politycznej, ustawodawczej, wykonawczej rządowej
i samorządowej, oraz sądowniczej) niezbędnych do wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju państwa; - projektowaniu systemów motywacyjnych orientujących urzędników administracji publicznej na sprawne realizowanie zadań wynikających z planów operacyjnych które są częścią planu strategicznego rozwoju społeczno-gospodarczego państwa ustalonego na podstawie programu planu rozwoju społeczno-gospodarczego wybranego przez ludność państwa
z pośród programów innych partii podczas wyborów powszechnych; - projektowaniu systemów kontrolnych oceniających sprawność i skuteczność zarządzania państwem przez administrację publiczną czyli wykonywania planów operacyjnych rocznych składających się na plan strategiczny rozwoju społeczno- gospodarczego państwa.
§ 11
- Dla osiągania celów statutowych Fundacja może współpracować z innymi osobami prawnymi i fizycznymi, których działalność jest zbieżna z celami fundacji.
- Działalność Fundacji może być wspierana przez wolontariat na zasadach określonych
w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 12
Majątek Fundacji stanowi wkład pieniężny Fundatora w kwocie 5.000,00 zł. (pięć tysięcy złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 13
Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów
- dochodów uzyskanych ze zbiórek i imprez publicznych prowadzonych przez Fundację
- subwencji osób prawnych
- zysku z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego w kraju i za granicą
- zysków z nieruchomości stanowiących majątek fundacji
§ 14
Dochody z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji.§ 15
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenieo przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest wiadome, że długi spadkowe nie przewyższają aktywów.
§ 16
Fundacja nie może:
- Udzielać pożyczek lub zabezpieczać swoim majątkiem w jakikolwiek sposób zobowiązań członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związania z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
- Przekazywać swojego majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
- Kupować na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, o których mowa w pkt. 1 powyżej.
§ 17
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.ROZDZIAŁ V
WŁADZE
§ 18
WŁADZE
§ 18
- Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą Fundacji.
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
- Decyzje władz Fundacji podejmowane są w formie uchwał.
- Uchwały władz Fundacji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, chyba, że niniejszy Statut lub regulamin działania danego organu, uchwalony zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu, przewiduje inny sposób podjęcia uchwały. W przypadku równej ilości decyduje głos Prezesa Zarządu lub Przewodniczącego Rady Fundacji.
RADA FUNDACJI
§ 19
§ 19
- Rada Fundacji jest organem doradczym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 5 osób.
- Członków pierwszego składu Rady, w tym Przewodniczącego powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada po uzgodnieniu z fundatorem.
- Członków Rady następnych kadencji powołuje Fundator lub w przypadku niemożności powołania przez Fundatora lub jego pisemnej rezygnacji z tego obowiązku członkowie ustępującej Rady.
- Kadencja Rady Fundacji trwa 5 lat. Możliwe jest pełnienie funkcji członka Rady Fundacji przez więcej niż jedną kadencję.
- Osoba przystępująca do Rady Fundacji w trakcie trwania kadencji kończy działalność
w Radzie z dniem upływu tej kadencji. - Przewodniczący Rady Fundacji kieruje pracą Rady.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- mogą otrzymywać nagrody pieniężne za uznany wkład w funkcjonowanie i rozwój fundacji na wniosek fundatora.
- Fundator przed powołaniem członków Rady Fundacji odbiera od kandydatów oświadczenie o spełnieniu przez te osoby wymogu określonego w ust. 9 a i b i przekazuje te oświadczenia Zarządowi Fundacji.
§ 20
- Rada Fundacji wspiera działania Fundacji, pełni funkcję organu doradczo-kontrolnego.
- Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
- proponowanie kierunków i strategii działania Fundacji;
- opiniowanie opracowywanych przez Zarząd programów działania Fundacji;
- uchwalanie zmian Statutu Fundacji z inicjatywy Rady, na wniosek Fundatora lub Zarządu;
- uchwalanie Regulaminu Rady Fundacji;
- ustalanie propozycji dla Zarządu odnośnie sposobu wydatkowania zgromadzonych środków finansowych;
- kontrola i ocena prawidłowości wykorzystania majątku Fundacji, sprawozdań finansowych oraz rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji;
- wyrażanie zgody na udzielenie prokury;
- opiniowanie decyzji o dokonaniu przez Fundację jakiejkolwiek czynności prawnej lub finansowej, w szczególności zaciągnięcia zobowiązania lub dokonanie rozporządzenia a także dokonanie zakupu majątku, jeżeli wartość przedmiotu czynności prawnej, zobowiązania lub rozporządzenia przekracza kwotę 100.000,00 zł (sto tysięcy złotych).
- opiniowanie zgody na nabycie lub zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego;
- z opiniowanie zgody na zbycie lub nieodpłatne przekazanie praw autorskich lub innej własności intelektualnej;
- opiniowanie zgody na zawieranie jakichkolwiek umów wykraczających okresem trwania powyżej 3 lat;
- opiniowanie zgody na zawieranie umów pomiędzy Fundacją a podmiotami powiązanymi w rozumieniu ust. 3 niniejszego paragrafu;
- „Podmiot powiązany” oznacza osobę, spółkę lub inny podmiot mający zawiązki gospodarcze, rodzinne z jakimkolwiek członkiem organów Fundacji, w tym
w szczególności : małżonka, dzieci, wnuków, rodziców, rodzeństwo, dziadków, a także każdą spółkę lub każdy inny podmiot kontrolowany pośrednio lub bezpośrednio przez osoby określone powyżej, lub w których osoby określone powyżej uzyskują korzyści gospodarcze.
§ 21
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz na 6 miesięcy.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady, a w jego zastępstwie Wiceprzewodniczący,
z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie lub w formie wiadomości e-mail. W posiedzeniach Rady Fundacji powinni uczestniczyć członkowie Zarządu Fundacji. - Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu, bądź na pisemny wniosek lub wniosek w formie wiadomości e-mail Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze. Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
- Ustanie członkostwa w Radzie Fundacji (nie dotyczy Fundatora lub jego pełnomocnika) następuje:
- z chwilą upływu kadencji,
- złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji członka Rady,
- odwołania,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Rady.
- Odwołanie członka Rady Fundacji (nie dotyczy Fundatora lub jego pełnomocnika) dokonuje Przewodniczący Rady z ważnych przyczyn.
- Odwołania Przewodniczącego dokonuje Fundator lub Rada Fundacji uchwałą podjętą większością 3/4 głosów, przy obecności co najmniej 3/4 członków Rady, w głosowaniu tajnym, bez udziału Przewodniczącego Rady.
ZARZĄD FUNDACJI
§ 22
§ 22
- Zarząd Fundacji składa się z 1 do 5 członków powoływanych przez Radę Fundacji za wyjątkiem Prezesa Zarządu, którego powołuje Fundator. Fundator może sam objąć funkcję Prezesa Zarządu.
- Kadencja Zarządu trwa 5 lat. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Pierwszy skład Zarządu powołuje w całości Fundator.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje w chwili upływu kadencji, rezygnacji, śmierci członka Zarządu lub odwołania.
- Odwołanie członka Zarządu, może nastąpić decyzją 2/3 członków Rady Fundacji po akceptacji Fundatora, w razie:
- wykonywanie działalności, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu.
- choroby powodującej trwałą niezdolność do sprawowania tej funkcji.
- nienależytego wypełniania obowiązków członka zarządu.
- istotnego naruszenia postanowień Statutu Fundacji.
- działania na szkodę Fundacji.
- Jeżeli w trakcie trwania kadencji zmniejszy się liczba członków Zarządu, Rada Fundacji zobowiązana jest w okresie do 6 miesięcy zaproponować uzupełnienie składu Zarządu.
§ 23
- Pracami Zarządu Fundacji kieruje Prezes Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 1 raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Decyzje Zarządu mają formę uchwał podejmowanych zgodnie z § 18 ust. 3 Statutu.
- Zarząd Fundacji działa na podstawie Regulaminu Zarządu zatwierdzonego przez Radę Fundacji.
§ 24
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji,
- tworzenie i realizowanie programów działania Fundacji w oparciu o przyjętą strategię.
- ustalanie rocznych planów gospodarczych Fundacji,
- zatrudnianie pracowników oraz osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji wymaganych przepisami rachunkowości, rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji oraz przedkładanie ich do opinii Radzie Fundacji
- realizacja decyzji darczyńców o ile nie są one sprzeczne z celami Fundacji bądź z postanowieniami niniejszego Statutu.
- występowanie do Rady Fundacji z wnioskiem o opinie w sprawie zmian w Statucie, Regulaminie Zarządu Fundacji, połączenia lub utworzenia oddziału Fundacji oraz likwidacji Fundacji.
§ 25
- Zarząd odpowiada za zgodność z prawem wszelkich działań podejmowanych przez Fundację.
- W sprawach majątkowych powyżej kwoty 10.000,00 zł. (dziesięć tysięcy złotych) wymagany jest podpis jednoosobowo prezesa lub dwóch członków Zarządu działających łącznie,
w pozostałych Prezesa jednoosobowo.
ROZDZIAŁ VI
REPREZENTACJA
§ 26
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach składać może każdy członek Zarządu samodzielnie.
REPREZENTACJA
§ 26
§ 27
- Fundacja dla realizowania swych celów statutowych może tworzyć oddziały w kraju i za granicą.
- Decyzję w przedmiocie utworzenia lub likwidacji oddziału a także połączenia istniejących oddziałów opiniuje Rada Fundacji.
ROZDZIAŁ VII
RADA HONOROWA FUNDACJI
§ 28
RADA HONOROWA FUNDACJI
§ 28
- Rada Fundacji w porozumieniu z fundatorem może powołać do Honorowej Rady Fundacji osoby fizyczne lub reprezentantów osób prawnych w uznaniu za wkłady pieniężne lub niepieniężne, wybitne zasługi dla społeczeństwa oraz umiejętność zdobycia środków na rzecz Fundacji, lub zgodnie z innymi kryteriami przyjętymi przez Radę Fundacji.
- Rada Fundacji w porozumieniu z fundatorem podejmuje decyzję co do odwołania członka Honorowej Rady Fundacji z następujących przyczyn:
- rezygnacji samego członka Rady,
- działalności sprzecznej z przepisami prawa bądź niniejszego statutu,
- działalności szkodzącej Fundacji.
- Uprawnienia Rady Honorowej nie wykraczają poza świadczenie pomocy na rzecz Fundacji na wniosek Zarządu. Rada Honorowa nie ma w szczególności żadnych kompetencji kontrolnych nad Zarządem.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
- Decyzję w sprawie zmiany Statutu podejmuje Rada Fundacji w porozumieniu z fundatorem.
- Uchwały w sprawie zmiany Statutu Fundacji wymagają większości 2/3 głosów oddanych przy obecności co najmniej ¾ członków Rady.
§ 30
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub
w razie wyczerpania się jej środków i majątku. - Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji uchwałą podjętą większością ¾ głosów na wniosek Zarządu.
- Likwidację przeprowadza likwidator wyznaczony przez Radę Fundacji.
- Majątek Fundacji pozostały po likwidacji przeznacza się na jeden z celów statutowych Fundacji wskazany w treści uchwały Rady Fundacji o likwidacji Fundacji, w szczególności poprzez przekazanie go instytucjom, których działalność była zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
§ 31
- Fundacja składa corocznie do dnia 31 marca właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły.
- Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez właściwy Sąd Rejestrowy